Gotovo svi znaju značenje riječi “startup”. Guru modernog poduzetništva Paul Graham sažeo je definiciju tog pojma u jednostavnu jednadžbu: “startup = rast”, misleći pri tome na tehnološke kompanije koje su proizvod razvile u iznimno kratkom roku i uspješno ga plasirale na tržište, poput Googlea, Facebooka i sl.
Ipak, većina poduzetnika i onih koji tek kreću u poduzetničke vole reći će da je startup jednostavno – novopokrenuto poduzeće. Najveći broj danas svjetski poznatih i uspješnih startupova dolazi iz Amerike. Europa polako, ali sigurno hvata ritam i s obzirom na današnje stanje na poduzetničkoj sceni za očekivati je da će u bližoj budućnosti neki od najuspješnjih novopokrenutih biznisa dolaziti baš sa Starog kontinenta. S pravom se postavlja pitanje – što je to što doprinosi eksploziji startupova posljednih godina? Je li riječ o briljantnim idejama, poslovnoj zajednici, snalažljivim poduzetnicima, bogatim investitorima, motivirajućem okruženju, pukoj sreći ili nečem sasvim drugom? Može li se uopće uspješan poslovni poduhvat definirati s dvije ili tri konkretne odrednice ili je pak u pitanju mješavina svega netom navedenoga?
Ono što je sigurno jest da pokretanje uspješnog posla ne dolazi u obliku uputstava za upotrebu i da ne postoji siguran put kojim novopečeni poduzetnici trebaju kročiti kako bi u kratkom roku postigli poslovni i financijski uspjeh. S druge pak strane, 90 posto startupova nestane nakon prve dvije godine svoga postojanja, što dovodi do zaključka da je količina pogrešaka koje se javljaju pri pokretanju posla proporcionalna broju poduzetnika koji ih čine.
Najviše grešaka radi se na samom početku startup procesa. Sve odluke osnivača u toj fazi mogu biti smrtonosne. Koji tip kompanije trebam osnovati? Je li tržište kojem pristupam dovoljno veliko? Želi li uopće itko proizvod koji planiram izgraditi? Vjerujem da većina tvrtki koje ne uspiju uprska baš u tim odlukama.
Ipak, postoje određene pogreške koje bi svaki poduzetnik početnik trebao izbjegavati ili ih makar činiti što rjeđe. Iznimno je bitno ne podcijeniti ih. Svatko tko ulazi u poduzetničku arenu morao bi biti svjestan kako je vrlo važno ne počiniti takvu fatalnu grešku zbog koje se tvrtka sutradan više neće moći postaviti “na noge”.
1. Strah od pokretanja posla
U vrijeme globalne krize ne čudi strah većine ljudi od pokretanja vlastitog biznisa i odlaganja istog za neka bolja vremena. Nije jednostavno uložiti svoju ušteđevinu i vrijeme u nešto u što nismo ni sami sigurni ima li potencijala. Budimo realni, postoji li uopće pravo vrijeme za pokrenuti vlastiti posao i otisnuti se u nepoznato? Čekajući, zapravo ne postižemo ništa. Ne postajemo mlađi, a velika većina niti bogatija. Čekanje samo povećava mogućnost da se već sutra netko drugi počne baviti onim što je prvotno bila naša vlastita ideja. Za početak, dobro je fokusirati se na jednu konkretnu stvar, pogotovo ako imate redovan, stalni posao koji obavljate i koji vam oduzima većinu radnog dana. Ne zaboravite da uvijek postoji barem nekoliko osoba koje u isto vrijeme žele startati s nečim sličnim. Stoga je bitno pokrenuti se i svoju ideju lansirati što prije!
2. Znajte što želite i vjerujte u svoje ideje!
Što i kako postići ono što želimo? Ako isprva i ne znamo u kom smjeru krenuti, ne treba posustati. Većina ljudi danas prelako odustaje. Traženje onoga čime se želimo baviti jednako je teško kao i vjerovati u to kada to pronađemo. Znanje i ogromna volja i vjera u ono što radite dva su osnovna sastojka bez kojih nemojte ni pomišljati da možete pokrenuti uspješan startup. Osnovna stvar koju morate imati je vjera da ono što radite zaista vrijedi i da to uz malo sreće i puno znanja i rada zaista možete realizirati. Ako vjerujete u ono što radite, bit ćete spremniji riskirati. Zapamtite, i kada 199 ljudi ne vjeruje u ono čime se bavite i kada vas nastoje obeshrabriti, vi sami jednostavno morate biti spremni vjerovati sami u sebe.
3. Čitajte, učite, istražujte, planirajte!
Ne nužno tim redom, ali da, sve netom navedeno je jako važno! Mnogi poduzetnici imaju i strast i vjeru u ono čime se žele baviti, ali zaboravljaju na činjenicu da dobra ideja nije nužno i uspješna dobra ideja. Najbolji način da pokrenete uspješan biznis je stjecanje znanja, a najbolji način da steknete znanje je učenje. Čitajte knjige, časopise, blogove, članke u novinama i bilo što drugo dostupno, što vam može dati informaciju ili pomoći u sagledavanju svih aspekata posla koji namjeravate pokrenuti. Informirajte se i o konkurenciji. Na taj ćete način pronaći odgovore na neka osnovna pitanja, koja biste početno trebali postaviti samima sebi, a kasnije ćete na njih ionako morati dati odgovor (bankama, poslovnim anđelima, investitorima bilo koje vrste) ukoliko vam zatreba financiranje izvana. Ukoliko već na samom početku ne možete dati odgovor na pitanja: Tko je moja ciljana publika?; Koji konkretan problem će moja ideja riješiti?; Postoji li potražnja za mojim proizvodom?; Koliko će zapravo koštati moj proizvod i je li uopće isplativ?; budite spremni na to da će vaša ideja biti osuđena na neuspjeh, htjeli vi to priznati ili ne. Razvitak dobre ideje oduzima vrijeme, stoga bi svatko tko se namjerava ozbiljno baviti određenim poslom trebao odvojiti neko vrijeme za istraživanje tržišta i izradu poslovnog plana. Same ideje ne znače ništa ako ih ne uspijete prodati, stoga je jedna od najvećih pogrešaka koje poduzetnici početnici čine vjerovanje da je ideja dovoljno dobra da može prodati sama sebe i da će uspjeti i bez velikog truda. Zapamtite da ne postoji prečica prema uspjehu!
4. Budite inovativni!
Google, Yahoo, Facebook, Amazon, Linkedin i mnogi drugi ponudili su svojim korisnicima uslugu koju u tom trenutku nije nudio nitko drugi ili ju nije nudio na taj način, dakle bili su drugačiji. Upravo zbog svoje različitosti i mogućnosti da u kratkom roku inovativan proizvod ponude velikom broju ljudi koji taj proizvod zaista i trebaju, ostvarili su ogroman rast i profit. Do trenutka kada su svi ostali pomislili kako se baš oni nisu toga sjetili, Facebook, Google i ostali postali su kompanije vrijedne stotine milijuna dolara. Ostalo je povijest. Ne kažemo da se odmah trebate baciti na razvijanje nove tehnologije potpuno drugačije od svega što na tržištu tada postoji i da se trebate uspoređivati sa tehnološkim divovima, no očito je da vam za uspješan start-up treba dobra ideja. Većina ljudi ima poneku dobru ideju. Briljantne ideje, pak, ne rastu na grani i ne padaju na pamet svaki dan. Upravo je zato bitno već spomenuto čitanje, učenje, istraživanje.
5. Ne podcjenjujte se!/ne precjenjujte se!
Nije jednostavno pokrenuti posao ako ste “one-man-band” i barate limitiranom količinom novca. U samom početku bit ćete prisiljeni znati i moći sve, morat ćete biti poduzetnik sa (makar elementarnim) znanjem ekonomije, prava, informatike, svega onoga što jedan novopokrenuti biznis zahtijeva da bi opstao. No, trebali biste biti svjesni da proceduru osnivanja društva ipak trebate prepustiti pravnim stručnjacima (javnom bilježniku, odvjetniku), a brojčane zavrzlame i poreznu tematiku ostaviti financijskim stručnjacima (knjigovođi, osobnom bankaru i sl). Outsourcing je odlična stvar koja vam neće uzeti toliko novca koliko biste morali izdvojiti zapošljavanjem nekoga unutar vašeg poduzeća, ali će vam omogućiti dobivanje adekvatne i financijski prihvatljive usluge. S druge pak strane, nije dobro pitati ni prevelik broj ljudi za savjet. To može rezultirati time da ćete previše odgađati pokretanje vlastitog posla ili ako ste ga već pokrenuli donijeti neke krive poslovne odluke, jer ste “slušali druge”. Također, jako dobro razmislite isplati li se u biznis kretati sa članovima obitelji i prijateljima. To vam u početku može izgledati kao olakotna okolnost, ali budite sigurni da se problemi mogu pojaviti kod pitanja vođenja poduzeća, raspodjele dobiti i sudjelovanja u gubitku ili želje za odlaskom. Zadržite vaš odnos na razini profesionalnosti i ne uplićite privatan život u posao. Ako baš morate, budite umjereni.
6. Networking
Važnost stvaranja poslovnih kontakata jedan je od najbitnijih preduvjeta za uspješno pokretanje i održivost posla. Družite se s ljudima, ne samo iz vaše struke i domene posla kojim se bavite, već sa svima koji vam mogu biti uspješan poduzetnički primjer. Posjećujte konferencije, stručna savjetovanja i seminare, jer su oni dobra prilika ne samo za stjecanje novih znanja i vještina već i za sklapanje novih poznanstava koja vam u jednom trenutku mogu biti od neprocjenjive važnosti. Povežite se s ljudima iz različitih branši koje ste upoznali putem društvenih mreža (poput LinkedIna), budite otvoreni za nova iskustva i savjete iskusnijih poduzetnika, čak i ako ih ne odlučite ili ne možete implementirati u svoje poslovanje. Budite konstruktivni u davanju kritika drugim poduzetnicima i pomozite im znanjem i savjetom ukoliko možete, jer nikad ne znate kad će vam baš njihova pomoć dobro doći. Zapamtite da su osobine poput korektnosti, profesionalnosti i općenito open-minded mentalnog sklopa od iznimne važnosti u poduzetništvu općenito.
7. Pogreške su bitne!
Jednostavno je nemoguće pokrenuti posao, bez da počinite neke pogreške po putu. Ako nikada ne pogriješite, nećete imati iz čega naučiti pouku, što znači da u konačnici nećete niti napredovati. Važnost ovog pravila vidljiva je ne samo pri pokretanju posla, već i onda kada se posao toliko razgrana da vam se čini da više ništa ne može krenuti nizbrdo. Pogreške znače da stalno iznova moramo preispitivati svoje stavove i odluke, revaluirati planove i stvarati nove. One nam služe kao motivacija da bismo bili bolji i uspješniji. Zapamtite, uspjeh sam po sebi ne znači previše i loš je učitelj! Ostanite hladne glave i ne dajte se zavarati! I zapamtite – jedina razlika između uspjeha i neuspjeha je ustrajnost! Količina uspjeha proporcionalna je broju pogrešaka i prepreka koje smo s uspjehom savladali.